NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
عَوْنٍ
أَخْبَرَنَا
هُشَيْمٌ
عَنْ أَبِي
بِشْرٍ عَنْ
سَعِيدِ بْنِ
جُبَيْرٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
أَنَّ امْرَأَةً
رَكِبَتْ
الْبَحْرَ
فَنَذَرَتْ إِنْ
نَجَّاهَا
اللَّهُ أَنْ
تَصُومَ شَهْرًا
فَنَجَّاهَا
اللَّهُ
فَلَمْ
تَصُمْ حَتَّى
مَاتَتْ
فَجَاءَتْ
ابْنَتُهَا
أَوْ أُخْتُهَا
إِلَى
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَأَمَرَهَا
أَنْ تَصُومَ
عَنْهَا
İbn Abbas (r.a.)'dan
rivayet edildiğine göre;
Bir kadın gemiye bindi
ve Allah kendisini kurtarırsa (sahile çıkarırsa) bir ay oruç tutmayı adadı.
Allah onu kurtardı, fakat kadın orucu tutmadan Öldü. Kızı -veya kız kardeşi-[Bu
şek ravilerden birisine aittir.]
Rasûlullah'a geldi, (meseleyi sordu). Hz. Nebi de kendisine; onun
(ölenin) yerine oruç tutmasını emretti.
İzah:
Nesâî, eymân; Ahmed b.
Hanbel, I, 216, 238.
Tercemeye "Gemiye
bindi" diye geçtiğimiz cümlesinde mecazî bir ifade kullanılmıştır. Bu, mahallin
zikredilip hallin murad edilmesi kabilindendir. Çünkü, "deniz"
demektir; ama burada "deniz" değil, denizdeki gemi kastedilmiştir. Bu
kabil kullanışlara Arap edebiyatında çok rastlanır.
Hadiste sözkonusu
edilen kadın ve kızının kimler olduklarına ait bir kayda rastlayamadık.
Hadisin zahiri, bir
başkasının yerine oruç tutmanın, dolayısıyla ölenin adadığı orucun başkası
tarafından tutulmasının caiz olduğuna delâlet etmektedir. Oysa yukarıdaki
hadisin izahında belirtildiği gibi; âlimlerin çoğuna göre bu caiz değildir.
Çünkü oruç bedenî bir ibadettir ve bedenî ibadetlerde niyabet cari değildir.
Üstelik Hz. Nebi'in bunu sarahaten nehyettiğini bildiren hadis vardır.
Avnü'l-Ma'bûd sahibi;
bu görüşte olanların, üzerinde durduğumuz hadiste emredilen orucu fidye vermek
şeklinde te'vil ettiklerini söyler. Yani Hz. Nebi (s.a.v.), kendisine gelen
kadına; "Onun yerine sen tut" buyurduğunda, o orucun fidyesini
vermesini kasdetmiştir.
Şevkânî, hadisin;
ölenin borcu olan herhangi bir orucu onun velisinin tutabileceğine delâlet
ettiğini söyler. Şevkânî'nin bildirdiğine göre hadis âlimleri bu görüştedir.
Ahmed b. Hanbel'in ve
Şafiî'nin bir görüşüne göre başkasının yerine oruç tutabileceği yukarıda
geçmiştir.
Birisinin borcu olan
orucu, velisi ya da başka birinin tutup tutamayacağına dair daha geniş malumat
Kitabü's-Savm'ın 41. babında 2400 ve 2401 numaralı hadislerde geçmiştir.